14.09.2015

Odchudzanie część I

Dla wielu nowy rok to doskonała okazja by rozpocząć swoją przygodę z odchudzaniem. Postanawiają sobie, że od pierwszego stycznia „biorą się za siebie” i w konsekwencji zrzucą kilka zbędnych kilogramów czy też przestaną upodabniać się do loga oponiarskiej firmy Michelin. Niestety na początku lutego większość zapomniała już dawno o swoim wyzwaniu.

Chęć pozbycia się nadwyżki kilogramów trapi coraz więcej osób. Mimo miliona rad, tysiąca ćwiczeń i setek diet jakie można znaleźć w gazetach, internecie, telewizji, radiu nie potrafią się za to zabrać, gubiąc się w ogromie tych wszystkich wiadomości.

Jesteś tym co jesz

Otóż jest tylko jeden sposób, który na pewno przyniesie efekt.  Już piszę na czym rzecz polega.


“Chcąc zrzucić niepotrzebne kilogramy ilość dostarczanych kalorii powinna być mniejsza niż kalorii jakie pożytkujesz”



Aby utrzymać aktualną wagę Twoje ciało potrzebuje posiłków o kaloryczności zaspokajającej wszystkie potrzeby organizmu. W związku z tym konieczne jest zbadanie Twojego zapotrzebowania kalorycznego, które z kolei zależne jest od stylu życia jaki prowadzisz. Jeśli  przytyłeś i poziom tkanki tłuszczowej jest zbyt wysoki to tylko dlatego, że przed dłuższy czas dostarczałeś więcej kalorii niż potrzebowałeś. Chcąc to odwrócić ten proces Twój bilans energetyczny powinien być ujemy.

Istnieją tylko dwie metody aby do tego doszło:

- zmniejszyć ilość zjadanych kalorii

- spalać kalorie poprzez aktywność fizyczną

Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest połączenie obu powyższych metod.

Stosowanie sztucznych produktów mających na celu przyspieszenie spalania (termogeników), diety cud,  programy na płaski brzuch w 30 dni to wszystko są brednie i sięganie do portfeli ludzi zdesperowanych brakiem efektu.

Chudnięcie w krótkim czasie jest pozbywaniem się ilości wody z organizmu, a nie tłuszczu. Diety cud mogą prowadzić do zmniejszenia masy ciała, ale działają chwilowo a ich efekty prowadzą do nieprawidłowego funkcjonowanie organizmu, spowodowanego niedostarczeniem wszystkich wartości odżywczych jakich potrzebuje. Natomiast głodówki rówież wywołują utratę wody i mięśni, a nie tkanki tłuszczowej.

Kolejnym farmazonem jest pozbycie się tłuszczu z wybranej partii ciała. Często słyszę "Chcę schudnąć z brzucha" - co jest niemożliwe, ponieważ tkanka tłuszczowa w momencie tycia pojawia się równocześnie na całym ciele i proces zachodzi tak samo w stronę powrotną. Dlatego zapamiętaj: 


“żeby pozbyć się tłuszczu z jakiejś części ciała, powinieneś zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej na całym ciele” 


 Jeśli jesteś osobą aktywną powinieneś zdawać sobie sprawę, że waga ciała lub tak popularny wskaźnik BMI nie zawsze są wiarygodnym źródłem Twojej obecnej formy. Pod uwagę powinieneś wziąć również obwody oraz skład ciała.

Jak widzisz nie ma drogi na skróty. Jeśli chcesz pozbyć się kilogramów oraz kilku centymetrów, mieć energię oraz być zdrowym, to nie szukaj innych rozwiązań, bo ich po prostu nie ma.

Pewnie większości z Was chudnięcie kojarzy się z drogą przez mękę, ale wcale nie musi tak to wyglądać. Odchudzanie może być procesem, który sprawi Ci przyjemność. Rezygnujesz z wielu rzeczy, ale możesz poznać inne, które zastąpią Ci miejsce po poprzednich przyzwyczajeniach mając zbawienny wpływ na Twoje ciało. Nie stracisz nic poza kilogramami. Zyskujesz zdrowie, energię oraz pewność siebie. 😉

W poprzednim artykule dowiedziałeś się jak zacząć i jak wyznaczać sobie cele. Teraz przedstawię Ci kilka konkretnych wskazówek, które od zaraz możesz wprowadzić do swojego stylu życia. Oczywiście nie musisz ich wszystkich zacząć stosować w ciągu jednego dnia, ale powinieneś  sobie zdawać z nich sprawę i poświęcić trochę wysiłku na ich konsekwentnie stosowanie przez pierwsze tygodnie zanim wejdą w nawyk i staną się dla Ciebie rzeczą oczywistą.

Artykuł III

Wskazówki żywieniowe:

1. Jedz śniadanie. Do godziny od przebudzenia
2. Nie popijaj posiłków. Dodatkowo zwiększa to jego objętość rozpychając żołądek - wystarczy wypić 30 min przed lub odczekać 30 min po posiłku
3. Jedz regularnie 5 posiłków każdego dnia, co 3-4 godziny. Regularność nie doprowadzi do ataku głodu, a stosowanie takiej długości przerw pozwala strawić jedzenie i przygotować miejsce na następną porcję
4. Pij 2 litry wody dziennie
5. Jedz dużo warzyw i owoców. Owoce lepiej jeść w godzinach porannych lub dopołudniowych ponieważ zawierają fruktozę, która jest cukrem. Cukry staraj się ograniczać wraz z biegiem dnia
6. Jedz jak najbardziej naturalne produkty. Konserwy, jedzenie o sztucznym smaku, słodycze i inne produkty które mają w składzie kilkanaście składników lub bardzo długi termin przydatności
7. Unikaj słodyczy. Poza smakiem jaki dostarczają w czasie ich jedzenia, nie wnoszą nic wartościowego, a wręcz przeciwnie. Jest to sam cukier i niezdrowy tłuszcz
8. Unikaj produktów dietetycznych: fit, sugarfree, light. Producenci chcąc zachować ich pyszny smak dodają mnóstwo konserwantów i sztucznych barwników
9. Ogranicz alkohol. Przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej
10. Odstaw fastfood. Sztuczne, tłuste, słodzone badziewie
11. Jedz powoli, przeżuwaj wolno, koncentruj się na jedzeniu. Zjesz dzięki temu mniejszą ilość
12. Jedz na małych talerzach. Trik, który działa na nasz mózg i ogranicza miejsce na dokładkę
13. Przygotuj plan posiłków, zrób zakupy, przygotuj jedzenie na następny dzień (unikniesz podjadania)!
14. Nie spożywaj zbyt dużej ilości kalorii. Odkłada się w postaci tłuszczu
15. Zamiast ograniczania obfitości niezdrowych posiłków, zastąp je wartościowymi produktami
16. Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną
17. Bądź konsekwentny i cierpliwy w stosowaniu powyższych wskazówek

Przestrzeganie tego typu zasad jest przez większość osób błędnie nazywane “FIT”. Wszystkie te wskazówki nie są jednak wynalazkiem utrudniającym życie, stosowanym w momencie chęci schudnięcia, ale powinny być czymś normalnym i oczywistym. Nie powinny być kojarzone z wyrzeczeniami i czymś chwilowym. Dla większości osób problem stanowi po prostu  brak wystarczającej wiedzy na ten temat.

Siedemnaście powyższych punktów są pierwszą rzeczą, którą powinieneś sukcesywnie wprowadzać do swojego stylu życia. Jak napisałam wcześnie zmiana dotychczasowych przyzwyczajenia w jednej chwili nie jest prosta. Jeśli spróbujesz sie tego podjąć, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie to niedługotrwała zmiana, której może nie podołać zwłaszcza Twoja głowa.

Polecam Ci zacząć zmieniać nawyki stopniowo. Na początku energia poświęcana na pamiętanie i kontrolowanie pewnych zasad może okazać się denerwująca, ale nie poddawaj się. Przypominaj sobie, jaki jest Twój cel oraz, że to co robić jest kolejnym krokiem w kierunku jego osiągnięcia. :) Wprowadzając kolejną zmianę, poprzednia będzie już dla Ciebie nawykiem, nad którym nie musisz się zastanawiać. 

To jest właśnie jedyna słuszna droga, którą powinieneś podążać chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów. Powyższy artykuł jest częścią tematu dotyczącego podstaw zdrowego stylu życia oraz odchudzania. Kolejne moje wpisy będą kontynuacją i rozwinięciem tego tematu. Opowiem w nich jak udało mi się skutecznie wprowadzić każdą z tych rad. :)

Facebook Comment