23.03.2016

Trening na czczo

Na pewno każdy z nas miał dylemat związany z posiłkami około treningowymi. Do treningu zostało niewiele czasu, a Ty nie wiesz co zjeść i czy w ogóle powinieneś to robić. Trening na czczo czy po jedzeniu? Po przeczytaniu tego artykułu temat ten będzie dla Ciebie jasny.

Zacznę od krótkiego nakreślenia wpływu jedzenia na procesy jakie zachodzą w naszym organizmie. Na czczo, czyli po przebudzeniu z rana lub minimum 4 godziny przed treningiem ilość glikogenu w mięśniach jest niska. Zgodnie z kolejnością biochemicznych przemian,  jeśli glikogen jest znacznie wyczerpany to następnym na liście produktem będącym paliwem do kontynuowania aktywności fizycznej jest tkanka tłuszczowa.

No dobrze. To ćwiczyć na czczo czy nie ćwiczyć?

Wszystko zależy od celu twoich treningów. Chcąc budować takie zdolności motoryczne jak siła, wytrzymałość lub szybkość potrzebujemy energii z dostarczonego sobie uprzednio jedzenia. Dlatego spożycie posiłku do 2-3 godzin przed treningiem jest koniecznością. W przeciwnym razie trenując na czczo nie damy z siebie wszystkiego, a trening nie będzie spełniać swojej funkcji. Podczas intensywnych ćwiczeń  przy braku odpowiednich zapasów energii jak w przypadku stanu na czczo dochodzi do spalania mięśni. Stosowanie odżywek aminokwasowych typu BCAA może być niewystarczające aby temu zapobiec.

Jest jednak druga strona medalu ćwiczeń na „głodnego”. Jak pisałam powyżej faktem jest, że im mniej glikogenu tym szybciej dochodzi do rozpadu tłuszczy. Taki zabieg może być właściwy w przypadku osób walczących ze zbędnymi kilogramami. Treningi nie powinny być jednak intensywne, aby jak najbardziej ograniczyć straty mięśni. Im więcej mięśni tym szybszy jest metabolizm, ponieważ to właśnie one „zjadają” dużo energii a co za tym idzie spalają kalorie.

W przypadku osób otyłych, u których pozbycie się tłuszczu jest priorytetem, aby uchronić przed skutkami choroby ćwiczenia na czczo są dobrym sposobem na szybką redukcję. W przypadku takich osób najpierw powinno się pozbyć zbędnej masy tłuszczowej a w drugiej kolejności zabrać się za budowanie mięśni.

Poza tym co napisałam, zostaje jeszcze jedna rzecz do wyjaśnienia, ponieważ każdy bycie na czczo może wyobrażać sobie inaczej. Ogromnie ważna jest w tym momencie dieta.

To nasza dieta ma wpływ na efekty treningu. Jeżeli planujesz trening z rana, to o skuteczności treningu zadecyduje posiłek, który zjadłeś na kolację. Jeżeli naładujesz swoje ciało poprzez dobry posiłek wieczorem, to poranny trening ma szanse na skuteczność. Nie zmienia to jednak faktu, że trening taki nie powinien być bardzo intensywny, ponieważ nawet suplementy diety nie dadzą rady zapobiec utracie mięśni.  Nie zjedzenie natomiast wartościowego posiłku wieczorem może doprowadzić do osłabienia podczas porannego treningu na czczo. Wykonanie treningu nawet o niskiej intensywności może okazać się bardzo ciężkie do zrealizowania.

Podsumowując na czczo treningi można wykonywać w celu szybkiej redukcji masy ciała np. w przypadku otyłości lub w zawodników sportów walki. Należy jednak zadbać o spożycie wartościowego wieczornego posiłku poprzedzającego trening poranny. W przypadku  skutecznego robienia ”masy”, budowania wytrzymałości czy wykonywaniu treningów mających na celu poprawę szybkości konieczne jest zjedzenie posiłku na około 2-3 godziny przed treningiem.

Ja zdecydowanie polecam jeść przed treningiem. Dzięki temu możliwości wydolnościowe są duże wyższe, samopoczucie lepsze, a zagrożenie spadkiem mięśni jest niewielkie. Osoby chcące pozbyć się tłuszczyku powinny być ostrożne ze stosowaniem treningów z pustym żołądkiem. Spalić tłuszcz można także po zjedzeniu posiłku i w dłuższej perspektywie jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie tego  dylematu. Pamiętajcie także, aby na trening nie iść objedzonym. W takiej sytuacji ani trening ani trawienie nie będą przebiegać efektywne. 😉

Uważam, że w tym przypadku potrzebne jest indywidualne i racjonalne podejście do tematu. Otaczając się sportowcami widzę i słyszę całkiem sporo. Od razu widać kto jest świadomy, jaki jest jego poziom wiedzy na ten temat a zwłaszcza jak wysoko mierzy i jakie jest jego podejście do tego co robi.

Facebook Comment